juli 21, 2010

Idag blev en hård dag..!! Förutom att jag just nu tvingas sitta och sneglo på Snuten I Hollywood så inleddes den här dagen med en gnällande 8-åring. Vilket iofs inte är helt ovanligt och absolut inte särskilt upphetsande. Men när det sen följs av tjat på tjat på tjat och ännu mera gnäll i över 13 timmar, ja då hamnar man lätt i den där situationen som alla pedagogiska föräldraböcker säger faktiskt är ok men det känns ju ändå inte ok; man skriker på sin avkomma. Det finns en gräns; den där droppen som får bägaren att rinna över. När man har barn kan 1-litersbägaren fyllas med en kubik vatten innan man ens är irriterad...men till slut, till slut finns det inget tålamod kvar. Och då antingen skriker eller gråter man, punkt slut. Jag gjorde det förstnämnda idag. Förlåt för det. Men det hela slutade med att vi hade en ytterst foglig och snäll liten ängel som gick och la sig efter att ha tummat på att imorgon skulle bli Den Stora Snälldagen =)

Förutom det kan vi konstatera några korta saker.

1. Saker som förenar människor kan också på något konstigt vis sära på dem också. Till exempel det här med barn; nu skriver inte jag så för att jag tycker att det känns så för oss. Men för att jag har varit med om det förut och för att jag känner igen tecknen. Nu är vi betydligt äldre och vet hur och har viljan att tackla de flesta problemen, det hade vi inte då. Det är väldigt lätt att tappa bort sig själv i en roll som man inte riktigt vet hur man ska spela.

2. Alkohol. En kul grej som kan vara jättegott och jättetrevligt. Men något som lämnar en fruktansvärt sur eftersmak hos väldigt många människor. Någon som står mig nära sa en gång "Ja, den där spriten...vad den kan förstöra allting." Ett krasst konstaterande med mycket sanning. Sen skrattade hon och pratade om något annat. Och det är väl så vi gör vi svenskar, vi pratar om något annat, något roligare, för det är ju inte särskilt kul att prata om fulla människor som tär på sin nära och kära. Det är bara det att när vi gör det, det är då dom tar en till grogg...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar