juni 16, 2009

Lösa hästar och potatis

Imorse vaknade jag faktiskt på rätt sida! Det är ovanligt =) tid för promenad var bokat kl 10, så då var vi i Stigslund och gick/cyklade runt 4,2:an, med en 6-åring som klagade ungefär hela tiden. Det var för varmt, det var för mycket kryp, det var för jobbigt, det var för långa uppförsbackar och för branta nedförsbackar....vi kom runt iaf, sen åkte vi till Valbo och fikade på Jennys Hund & Katt, det var ju också en upplevelse =D Hugo var tvungen att ha en liten kiss-trasa på sig så han inte kunde pinka inne där, något han knappast skulle få för sig att göra, men så var reglerna! Han såg smått underhållande ut kan jag säga...vilket han nog inte höll med om själv. Men efter några hundchips m.m. såg även han nöjd ut.

Efter det var vi till tandläkaren med Nasse, hon blev livrädd när den där lilla pinnen med krok kom fram och ville inte ens öppna munnen först men till slut så...vidare ut till Bönan med kaffe och bullar till Inge, Kattis, Janne och Lasse och några fler. Där, i solen, var det faktiskt sommar i ett par minuter...!! Ljuvligt...men det gick över. Så vi rullade vidare hemåt, och när vi kom där i godan ro vid Trödje så märker jag att bilarna framför börjar bromsa in och plötsligt ser jag hur det kommer en häst rusande norrifrån på gamla E4:an, med sadeln under magen och tyglarna intrasslade i stigbyglarna, som tur var! Vi var kanske 100 meter före infarten till pizzan, och där vek den av över vägen in på Kvarnåskroken i full fart. Jag bli lite trött på folk måste jag säga, iofs kan jag förstå om man inte kliver ur bilen och ställer sig mitt i vägen för en framrusande häst, men inte åker man väl bara iväg? Jag gjorde en liten U-balle där och följde efter hästen iaf, och det visade ju sig att den var på väg hem, den tog av vänster in mot stallet som ligger där och efter en liten sväng runt en hage fick jag tag på den. Tror det var en nordis, jättefin var han men ordentligt uppstressad oh svettig förstås. Efter ett tag kom ryttaren, och hon berättade att eftersom hon hade bomlös sadel på honom hade den börjat glida åt sidan och då hade han blivit rädd och börjat skena och hon gled av...måste säga att de hade tur båda två, dels att hon inte gjorde sig mer illa och dels att hästen klarade sig, vad vi såg var han helt oskadd. Han hade ju kunnat trassla in sig redigt med tanke på hur sadel och allt hängde, att han dessutom klarade trafiken...änglavakt. Skönaste kommentaren kom ju iaf från en snickare som vad jag fattade jobbade på huset som stod i anslutning till stallet. Jag såg hur han flyttade på sig när det kom 500 kg häst farande mot honom och jag efter, och sen sa han; "Va fan, det är ju lugnare att jobba i stan, där är det ju iaf bara knivslagsmål på kvällarna!" =D


När vi väl kom hem och landade i soffan tog det ungefär en minut innan jag sov, jäkla trött! Men det blev inte så långvarigt, Nasse vrålade om mat så det var bara å kliva upp! Gjorde iordning köttfärsbiffar med gräddsås och färskpotatis, och när vi sitter och äter säger Nasse; "Mamma, är det här sötpotatis eller? Dom är ju så små och gulliga!!" Sen gapskrattar hon =D gissa om jag garvade med! Ibland funderar man ju var det kommer ifrån...ska iaf ta och gå upp lite i vikt nu jag. Var hos Tess igår och fick med mig en jätteglasvas proppfylld med godis och en liten blomma =) dom är för goa! Men dom tänker visst inte på min hälsa tror jag ;) horisontellt ryggläge blir det nu och sen ska jag sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar